De Wet Franchise stelt verplichtingen aan zowel de inhoud van de franchiseovereenkomst als aan de informatie die voorafgaand aan het sluiten ervan moet worden verstrekt. Onderstaande checklist helpt u bij het beoordelen of een franchiseovereenkomst voldoet aan de wettelijke vereisten.
1. Precontractuele Informatie (stand-still periode van minimaal 4 weken)
De franchisegever moet minimaal 4 weken vóór ondertekening de volgende informatie verstrekken:
Informatie over de franchiseformule
- ☐ Beschrijving van de franchiseformule
- ☐ Financiële gegevens over de exploitatie (indien beschikbaar)
- ☐ Overzicht van noodzakelijke investeringen voor de franchisenemer
- ☐ Prognoses en onderliggende aannames (indien verstrekt)
- ☐ Informatie over verplichte leveranciers of afnameverplichtingen
Informatie over de franchisegever
- ☐ Financiële positie van de franchisegever
- ☐ Informatie over lopende juridische procedures die relevant kunnen zijn
Concept-franchiseovereenkomst en bijlagen
- ☐ Concept franchiseovereenkomst
- ☐ Handboeken, operationele richtlijnen of andere systemen
- ☐ Verplichtingen m.b.t. betalingen, marketingbijdragen, instapfee, etc.
- ☐ Overzicht van eventuele concurrentiebedingen
Beleidswijzigingen of investeringen
- ☐ Voorstellen of plannen die aanzienlijke gevolgen voor de franchisenemer kunnen hebben
- ☐ Informatie over wijzigingen aan de formule die financiële gevolgen kunnen hebben
2. Verplichtingen in de Franchiseovereenkomst (wettelijke minimale inhoud)
Goed franchisegeverschap & goed franchisenemerschap
- ☐ De overeenkomst bevat bepalingen waaruit blijkt dat beide partijen zich als “goed franchisegever” en “goed franchisenemer” zullen gedragen.
Instemmingsrecht franchisenemers
Als de formule een voldoende representatief orgaan of meerderheid van franchisenemers kent:
De overeenkomst moet vastleggen dat franchisenemers vooraf moeten instemmen met:
- ☐ Wijzigingen van de franchiseformule met aanzienlijke financiële gevolgen
- ☐ Bijdragen aan gezamenlijke marketingfondsen
- ☐ Dwingende investeringen die de franchisenemer moet doen
- ☐ Overname van de onderneming door de franchisegever
- ☐ Wijziging van non-concurrentie- of afnameverplichtingen
Interne overlegstructuur
- ☐ De overeenkomst bepaalt hoe regelmatig overleg plaatsvindt tussen franchisegever en franchisenemers.
Marketing- en reclamebijdragen
- ☐ De hoogte, bestemming en wijze van beheer van marketingfondsen zijn vastgelegd.
- ☐ Jaarlijkse verantwoording is verplicht opgenomen.
Informatieverplichtingen tijdens de looptijd
De franchisegever moet periodiek informatie verstrekken, waaronder:
- ☐ Financiële prestaties van de formule en marktontwikkelingen
- ☐ voorgenomen wijzigingen die impact kunnen hebben op franchisenemers
Deze verplichtingen moeten in de overeenkomst zijn opgenomen.
3. Non-concurrentiebeding
Een non-concurrentiebeding is alleen geldig als:
- ☐ Het schriftelijk in de overeenkomst is opgenomen
- ☐ Het maximaal één jaar na afloop van de franchiseovereenkomst geldt
- ☐ Het onmisbaar is ter bescherming van knowhow van de franchisegever
- ☐ Het geografisch is beperkt tot het gebied waar de franchisenemer actief was
4. Goodwillregeling
De overeenkomst moet bevatten:
- ☐ Een duidelijke en objectieve methodiek voor de berekening van de goodwill
- ☐ Een bepaling hoe wordt vastgesteld welk deel van de goodwill toekomt aan de franchisenemer bij beëindiging
- ☐ De wijze waarop eventuele waardedaling door handelen van franchisegever wordt beoordeeld
5. Gegevensverstrekking en Knowhow
De overeenkomst moet regelen:
- ☐ Toegang van franchisenemers tot essentiële knowhow
- ☐ Geheimhoudingsverplichtingen
- ☐ Voorwaarden waaronder knowhow mag worden gebruikt en aangepast
6. Contractduur, beëindiging en opzegging
- ☐ Voorwaarden voor opzegging of beëindiging zijn duidelijk beschreven
- ☐ Opzegtermijn is redelijk en in verhouding tot de investeringen van de franchisenemer
- ☐ Regeling voor overname van bedrijfsmiddelen bij beëindiging
- ☐ Eventuele opkooprechten van de franchisegever zijn duidelijk omschreven
7. Geschillenregeling
De overeenkomst moet duidelijk maken:
- ☐ Hoe en waar geschillen worden beslecht (bijv. mediation, arbitrage, rechtbank)
- ☐ Of er een verplichting tot eerstelijns-oplossing (bijv. overleg) geldt
8. Transparantie tijdens de looptijd
De franchisegever moet actief en regelmatig informatie delen. De overeenkomst moet omvatten:
- ☐ Jaarlijkse financiële informatie van de franchisegever voor zover relevant
- ☐ Informatie over het gebruik van marketinggelden
- ☐ Toegang tot relevante gegevens over de eigen vestiging
9. Lokale betrokkenheid en exclusiviteit
Indien van toepassing:
- ☐ Afspraken over exclusieve gebieden zijn duidelijk uitgewerkt
- ☐ Regels rondom online verkoop of levering binnen het gebied
- ☐ Voorwaarden voor opening van nieuwe vestigingen
10. Overige elementen
- ☐ Verplichtingen over opleiding en ondersteuning
- ☐ Verzekeringsverplichtingen
- ☐ Aansprakelijkheidsverdeling
- ☐ Privacy- en gegevensbeschermingsbepalingen (AVG)
Indien u vragen heeft naar aanleiding van deze checklist neem dan contact op met een van de franchisespecialisten van DVA Advocatuur.

